Omschakelen uit liefde

Robin Peeters was acht jaar oud toen zijn ouders de keuze maakten om hun gangbare tuinderij in het Limburgse Neer om te schakelen naar biologisch. Ofschoon de nu 23-jarige student van Aeres Hogeschool Dronten daar dus niet actief bij betrokken was, is hij het volledig eens met de keuze van izjn ouders. Sterker: hij zou nooit terug willen.

‘Ik hielp in die tijd al wel volop mee. We hadden toen zeven hectare tuinbouwgrond. Prei, asperges en Chinese kool. Mijn vader en moeder deden altijd erg hun best om de producten er goed uit te laten zien maar hoorden daar nooit iets van terug. Het ging op in het grote geheel. En dan het gedoe met de middelen: dan weer werd dat middel verboden, moest je weer op zoek naar iets anders. ‘Is dit de wij die wij willen gaan in de toekomst?’ hebben zij zich toen afgevraagd.

Het antwoord was ‘nee’, dus besloten Wim en Ellen Peeters om te schakelen. Uit liefde voor hun werk, uit liefde voor het product. ‘In 2000 werd die keuze gemaakt. Ze hebben toen gangbare grond bij gepacht, om daar een inkomen mee te garanderen. Het duurt tenslotte twee jaar voor je producten die van gangbare grond komen biologisch mag noemen. In 2002 kwamen de eerste biologische producten van ons land: aardappelen en prei.’

 

foto-14

 

 

 

 

 

 

Benieuwd naar het hele artikel? Klik hier

Verkoop groenten en fruit in supermarkt stijgt

PERSBERICHT

Verkoop groenten en fruit in supermarkten stijgt
Het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en groothandels in Nederland, en GroentenFruit Huis, de belangenvereniging van de groente- en fruitsector, zien een stijging in de omzet van groenten en fruit in de supermarkt. De consument koopt meer groenten en fruit in de supermarkt waardoor het verkochte volume stijgt. Daarnaast kiest de consument ook steeds vaker voor gemak (panklaar of gesneden groenten) waardoor ook de omzet harder stijgt.

De positieve lijn past in de ontwikkeling die het verssegment binnen supermarkten laten zien. Versproducten zoals vis, groenten en zuivel stijgen procentueel harder dan de zogenaamde houdbare producten. Dit blijkt uit cijfers die IRI voor GroentenFruit Huis en het CBL heeft verzameld (zie afbeelding). De cijfers laten eveneens zien dat het grootste deel van de producten die in de nieuwe Schijf van Vijf zitten (dat zijn vooral versproducten) een flinke stijging doormaakt. Opvallende stijger is bijvoorbeeld het veelgenoemde handje noten. De consumptie van noten laat een stijging zien van 23%.

Toch zijn de groentesector en de supermarktbranche nog niet tevreden. De verkoop van groenten in speciaalzaken is de laatste jaren met veertig procent gedaald. Deze volumedaling wordt nog niet geheel door de gestegen verkoop in supermarkten opgevangen. Daarnaast is bekend dat de gemiddelde Nederlander 127 gram groenten eet in plaats van de aanbevolen 250 gram. Een groot deel van de gegeten groenten komt ook nog eens voor de rekening van een kleine groep ‘heavy buyers’. De gezondheidswinst valt te halen in de groep light-kopers en niet-kopers van groenten en fruit.

Volgens Marc Jansen, directeur van het CBL, doen de supermarkten het goed met hun uitgebreide groenteafdeling waar je bij binnenkomst vaak als eerste tegenaan loopt. Daarnaast worden er steeds meer groenten verwerkt in recepten in de supermarktmagazines. “De Schijf van Vijf is vernieuwd en de Gezondheidsraad heeft de lat voor gezonde consumptie fors hoger gelegd. Supermarkten stropen hun mouwen op om met deze nieuwe uitdagingen volop aan de slag te gaan. De nieuwe weg heet Vers. Wij zien alleen maar kansen om een grotere bijdrage te kunnen leveren om de Nederlandse bevolking gezonder te helpen maken”, aldus Jansen. Gert Mulder, directeur van GroentenFruit Huis, ziet met name kansen bij de groep mensen die wel regelmatig, maar nog niet genoeg groenten en fruit eten. “We moeten juist deze groep verleiden tot consumptie op nieuwe eetmomenten, bijvoorbeeld snackgroenten bij vergaderingen of in de sportkantine, en consumenten te inspireren om ook bij het ontbijt, tussendoor of bij de lunch groenten en fruit te eten.” Beide partijen zien nog genoeg werk aan de winkel de komende jaren.

knipsel

 

Tekst: GroentenFruit Huis

Beurzen 2017

Ook in 2017 zal Nautilus Organic op een aantal beurzen aanwezig zijn om in contact te komen en te blijven met huidige en nieuwe telers en afnemers. Hieronder vindt u een overzicht van de beurzen waar we dit jaar te vinden zijn en de standnummers.

 

 

biobeurs_logo_liggendjpg

 

 

 

Biobeurs Zwolle

Datum: woensdag 18 januari 11:00-21:00, donderdag 19 januari 10:00-19:00
Locatie: IJsselhallen Zwolle
Standnummer: 185

 

badge

 

 

 

 

 

 
Zeeuwse Fruitteeltdag Goes

Datum: vrijdag 27 januari 13:00-22:00
Locatie: Zeelandhallen Goes
Standnummer: nog niet bekend

 

 

fruitlogistica_berlin_2017

 

 

Fruitlogistica Berlijn

Datum: woensdag 8 t/m vrijdag 10 februari 09:00-18:00
Locatie: Messe Berlijn
Standnummer: Hal 3.2, stand C-19

 

 

horticontact_-_wm

 

 

 

 

Horticontact Gorinchem

Datum: dinsdag 14 t/m donderdag 16 februari 13:00-21:00
Locatie: Evenementenhal Gorinchem
Standnummer: nog niet bekend

 

Bent u van plan een van deze beurzen te bezoeken? U bent van harte welkom in onze stand!

Nautilus verzorgt presentatie voor Koreaanse NACF

Op 5 december heeft Coert Lamers, accountmanager bij Nautilus Organic, een presentatie en een rondleiding verzorgd voor een delegatie van de Nation Agricultural Cooperative Federation (NACF) uit Zuid Korea. NACF is in Korea de grootste agro-coöperatie en is opgericht als organisatie om op te komen voor de Koreaanse telers en betere omstandigheden te realiseren.

Deze delegatie was in het bijzonder benieuwd naar hoe Nautilus Organic als coöperatie georganiseerd is en wat Nautilus voor haar leden doet. Daarbij wilden ze graag een rondleiding om meer praktijkinzicht te verkrijgen in de glastuinbouw.

De presentatie werd gehouden op het terrein van onze teler Frank de Koning in Brielle. Aansluitend aan de presentatie was er voor de delegatie een rondleiding door de kas van deze teler waar op dit moment paksoi groeit.

img_0813 img_0817

Middenin de markt!

Dat de coöperatie de telers administratief ontzorgt, blijft heel belangrijk. ‘Maar dat is slechts een onderdeel, niet het totaal.’ Door ook met het product bezig te zijn en daar waarde aan toe te voegen, vindt er een verschuiving plaats. ‘Vroeger lag het initiatief veel meer bij de tussenhandel. ‘U vraag, wij draaien.’ Er werd minder gekeken naar het belang van de telers. Nu staan we veel sterker, we praten op een ander niveau met elkaar.’

Het veranderingsproces bij Nautilus is nog altijd gaande. Dat biedt ook ruimte aan nieuwe initiatieven. ‘Zo denken we mee in teeltplannen, maar bieden we ook omscholingsbijeenkomsten aan, voor telers die willen overstappen van gangbaar naar biologisch, om hen daarbij te ondersteunen. Verder willen we onze producten nog actiever gaan vermarkten. Bijvoorbeeld door op vakbeurzen te gaan staan. Niet alleen in Nederland, maar ook op de grotere in Duitsland. We moeten het veld in, in de voorhoede staan! Middenin de markt, dat is de positie die Nautilus moet hebben!’

hein-ik-sta-achter-biologisch

 

 

 

Het hele interview met Hein Wolff lezen? Klik dan hier

De grote verschillen tussen bio en gangbaar

De drie verschillende productgroepen (glas, fruit, akkerbouw/vollegrondsgroente), maken dat ook de verschillen tussen de gangbare en biologische werkwijze anders zijn. In de akkerbouw gaat het vooral om het niet gebruiken van chemische gewasbescherming en kunstmest. ‘En ook dat heeft de toekomst. Er mogen steeds minder middelen gebruikt worden. Dat maakt dat ook een verschuiving plaatsvindt van het oplossen van problemen naar preventie. Ging er vroeger veel onderzoek en geld zitten in het maken van middelen om ziektes te bestrijden, de aandacht gaat nu steeds meer uit naar het kweken van sterkere rassen die minder ziek worden,’ zegt Monsma.

In de glastuinbouw zit het grote verschil in de ondergrond. De gangbare teelt maakt veelal gebruik van steenwol als ondergrond. Daarnaast worden er ook andere bestrijdingsmiddelen gebruikt om ziektes en infecties tegen te gaan.

Bij de fruitteelt zit het grootste verschil hem in de verzorging van de bodem, de rassenkeuze, plantsystemen en het niet gebruiken van chemische bestrijdingsmiddelen door de verzorging van het ecosysteem, waardoor er minder gewasbeschermingsmiddelen hoeven te worden ingezet.

nautilus-organic-de-ring-09 nautilus-organic-d-monsma-08

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Meer lezen van onze telers? Klik hier

Het verhaal achter het product

Diversiteit en goed luisteren naar wat de klant wil, dat is het geheim. ‘En je moet het verhaal achter het product vertellen,’ zegt Monsma. ‘Dat is heel belangrijk. Steeds meer consumenten willen weten waar het voedsel vandaan komt. De handel vindt het ook belangrijk. We vragen tenslotte een hogere prijs voor ons product. Dan moet je ook vertellen waarom dat is. Dat heeft ook te maken met vertrouwen. Het vertrouwen in een biologisch product is groot en dan moet je dat ook waarmaken, door te zorgen dat je verkoopt wat je belooft. De consument moet er blind op kunnen blijven varen dat een product waar ‘biologisch’ op staat ook ‘biologisch’ is.’

Van Paassen vindt het verhaal achter het product ook belangrijk. ‘Van de basis, ‘Hoe groeit een komkommer in de grond?’ tot ‘Waarom zijn er nu geen tomaten meer? Omdat de rups is langsgeweest’. Het voedselbewustzijn bij de consument, zeker die van biologische producten, groeit. Daar moeten wij aan bijdragen.’

nautilus-organic-rob-van-paassen-05

 

 

 

 

 

Benieuwd naar het hele verhaal? Klik hier

Vrijheid voor individuele teler binnen Nautilus

‘Onze telers telen met liefde’

Een groeimarkt, potentie, het is allemaal belangrijk, maar het uitgangspunt is wel de aard van het biologische product. ‘Biologisch is geen massaproduct. We moeten ook ver weg blijven van massaproductie. Het is een product dat gewaardeerd wordt om de smaak en de afkomst, en daarom heeft de consument er meer voor over. maar het is ook een product dat met liefde geteeld wordt. Dat klinkt misschien als reclamepraat, maar dat is echt zo. Dat is ook echt een verschil met de gangbare teelt. Onze telers telen met liefde. De aandacht voor het product is veel intensiever, er wordt zorgvuldiger met het product omgegaan. De telers willen ook weten waar hun producten naartoe gaan, ze moeten geen fabrieken worden.’

nautilus-organic-fruitweelde-04

 

 

 

 

‘Diversiteit biedt vrijheid en maakt minder kwetsbaar’

Juist daar heeft een coöperatie als Nautilus meerwaarde. ‘We zijn groot in diversiteit, door een heel breed palet aan producten aan te bieden. Door daar de handen ineen te slaan, heeft de individuele teler meer vrijheid. Het geeft hen de mogelijkheid zich niet op één product te richten, maar verschillende producten te verbouwen. Daar zit voor een deel de lol en de liefde voor het vak in. Het maakt ze ook minder kwetsbaar. Niet alleen omdat je niet van één product afhankelijk bent qua prijs en succes van de oogst, maar ook vanuit de coöperatieve gedachte. Want als jij bijvoorbeeld door ziekte onder de gewassen een bepaald product niet kan leveren, kan één van jouw collega’s elders in het land dat wel. En dan gaat een afnemer dus niet op zoek naar andere markten.’

 

Meer lezen? Klik hier voor het hele artikel

 

Is biologisch gezonder? Ja en nee.

Er worden door verschillende partijen altijd claims gedaan dat biologisch gezonder is, of dat gangbaar en biologisch eigenlijk weinig verschillen. Hoe zit het nu echt?

Alle drie de geïnterviewde telers zijn voorzichtig met de claim dat biologisch gezonder is. ‘Dat kun je zo niet zeggen, dat valt ook niet te bewijzen. Je gezonde verstand zegt je dat producten die biologisch geteeld zijn in ieder geval geen residu van chemische bestrijdingsmiddelen op zich hebben. Maar bij de gangbare teelt hoeft dat ook niet in schadelijke hoeveelheden te zijn.’ zegt Monsma. Voor Van Paassen is het ook minder van belang: ‘Het is gewoon lekkerder. Het verschil proef je echt, en dat is waar het om gaat. Ik kan blindelings proeven of iets bijvoorbeeld op steenwol is geteeld of op echte grond. Bij steenwol krijg je er alleen uit wat je erin stopt. Het is allemaal hetzelfde.’ Oltheten durft volmondig ‘Ja’ te zeggen, maar nuanceert dat ook. ‘Het is niet per se gezonder als je de ene kilo peen vergelijkt met de andere op vitamines of dat soort zaken. Maar gezondheid kent meer aspecten. De gezondheid van de mensen die in de land- en tuinbouw werken, de gezondheid van de grond, de gezondheid van de versheid van de producten. En daar scoren we wel allemaal beter op.’

Meer lezen? Lees het hele artikel hier

Benieuwd naar het hele verhaal van Rob en Sandra van Paassen of Harald en Margreeth Oltheten?